Czy wiesz, że są portale poza Facebookiem?

Czy wiesz, że są portale poza Facebookiem?

Przypadkowy mieszkaniec Unii Europejskiej bądź Stanów Zjednoczonych zapytany o portale społecznościowe, najprawdopodobniej w pierwszej chwili skojarzy to hasło przede wszystkim z Facebookiem. Jako kolejne przyjdą mu do głowy Twitter, Instagram lub Google+. Oczywiście, to właśnie te strony wiodą prym na szeroko pojętym Zachodzie. Co jednak będzie, jeśli wybierzemy się na wirtualną wycieczkę w inne zakątki świata?

Nie musimy szukać daleko, bowiem naszym pierwszym przystankiem będzie bowiem Rosja. Nasi sąsiedzi preferują to, co rodzime. Nie dość, że zamiast najbardziej znanej na świecie wyszukiwarki Google częściej korzystają ze strony Yandex.ru, to również jeśli chodzi o internetowe życie społecznościowe wolą poruszać się po stronach stworzonych u siebie.

VKontakte to największa strona typu social media w Rosji. Jest drugą najczęściej odwiedzaną stroną w tamtejszym Internecie, tuż po wspomnianym Yandexie, oraz drugim najpopularniejszym tego typu portalem w Europe (pierwszy, oczywiście, jest Facebook), z liczbą 239 milionów aktywnych kont. VKontakte zostało założone w 2006 roku, pierwotnie ograniczone w zasięgu do środowisk uniwersyteckich, a otwarcie konta możliwe było tylko po uzyskaniu uprzedniego zaproszenia przez któregoś z dotychczasowych członków. Portal jest popularny nie tylko w Rosji, ale również w niektórych postsowieckich republikach, szczególnie na Ukrainie. Oficjalnie obsługiwane języki to rosyjski, ukraiński oraz angielski, jednak istnieje również około 70 nieoficjalnych tłumaczeń.

Nie opuszczamy Rosji, bowiem innym wyprzedzającym Facebooka portalem społecznościowym w tym kraju jest Odnoklassniki. Można powiedzieć, że to odpowiednik polskiej Naszej Klasy, co sugeruje sama jego nazwa. Odnoklassniki posiada 148 milionów kont, a stronę odwiedzają dziennie 33 miliony unikatowych użytkowników, przede wszystkim z Rosji oraz krajów byłego ZSRR. 

Zostawmy teraz naszych wschodnich sąsiadów i wyruszmy dalej.

Mieszkańcy olbrzymich i szybko rozwijających się Chin również charakteryzują się wysoko rozwiniętym patriotyzmem lokalnym, korzystając głównie z chińskiego Internetu. Dużo mówi się o cenzurze w tym kraju, więc nie ma co się dziwić niskiej popularności znanych na całym świecie stron. Nie inaczej sytuacja ma się również w przypadku portali społecznościowych.

Qzone, to najpopularniejsza strona social media w Chinach, młodsza siostra najczęściej używanego  chińskiego komunikatora, Tencent QQ. Według danych udostępnionych przez właścicieli, pod koniec 2013 roku liczba zarejestrowanych kont wynosiła ponad 623 miliony, a liczba aktywnych użytkowników – 150 milionów miesięcznie. Strona została założona w 2005 roku i jest dostępna tylko w jednym języku, także w postaci aplikacji na urządzenia przenośne. Domena qq.com jest drugą najczęściej odwiedzaną w Państwie Środka tuż po wyszukiwarce baidu.com oraz siódmą najczęściej odwiedzaną stroną globalnie.

Weibo.com (Sina Weibo), jest drugim najbardziej popularnym portalem społecznościowym w Chinach. Weibo to słowo, którego Chińczycy używają w odniesieniu do mikroblogów i właśnie na nich opiera się istota tejże strony. Można zatem powiedzieć, że jest to chiński odpowiednik Twittera. Dziennie na weibo.com pojawia się ok. 100 milionów wiadomości. Strona jest szóstą najczęściej odwiedzaną w Chinach oraz siedemnastą najczęściej odwiedzaną na świecie.

Poza Chinami oraz Rosją trudno o przykłady krajów, w których Facebook nie miałby dominującej pozycji na swoim podwórku. Jest jednak całkiem sporo portali, które mimo tego osiągnęły znaczący sukces, a użytkowników liczą w wielu milionach.

Tagged – uruchomiony w 2004 portal skupiający miłośników gier online, nastawionych przede wszystkim na gry społecznościowe. Miesięczna liczba unikatowych użytkowników jest szacowana na około 25 milionów. Poza Stanami Zjednoczonymi Tagged jest popularny przede wszystkim w Indiach, na Filipinach oraz w Malezji. W 2011 roku nabył inną stronę social media, Hi5, w ten sposób rozszerzając pole oddziaływania na kraje Ameryki Łacińskiej.

Orkut – założony w 2004 roku przez pracownika Google, Orkuta Büyükköktena. Popularny głównie w Brazylii (47% użytkowników pochodzi z tego kraju), ale także w Indiach (16,1%).

Habbo – założony przez Finów portal społecznościowy przeznaczony głównie dla nastolatków. Posiada ponad 230 milionów kont, a miesięcznie loguje się na nim około 10 milionów unikatowych użytkowników.

Jak widać po powyższych przykładach, przebić Facebooka nie jest łatwo, jednak portali społecznościowych na całym świecie jest mnóstwo, a nic nigdy nie jest dane raz na zawsze – nie wyłączając popularności amerykańskiego giganta social media.

Dodaj komentarz