Jak wygląda praca lektora? Bank głosów lektorskich i zlecenia

Jak wygląda praca lektora? Bank głosów lektorskich i zlecenia

Filmowy, radiowy czy reklamowy? Mimo że każda z tych osób jest lektorem, to ich praca znacznie się od siebie różni. Praca lektorów jest pociągająca. Od zawsze wiele osób marzyło o karierze w tej branży, chociaż nie wiedziało, z czym tak naprawdę to się je. Trzeba jednak przyznać, że wizja pracy przed mikrofonem, pozostając anonimowym, jest kusząca. Jak wygląda praca lektora? 

Praca lektora – czy wystarczy mieć tylko głos? 

Głos ma każdy z nas. Posługujemy się nim na co dzień – pozwala nam na płynną komunikację. Jednak nie znaczy to, że każdy umie używać go na takim samym poziomie. Ile razy spotkałeś się z kimś, kto ma niezwykle irytujący głos? Lub mówi tak, że po kilku minutach można usnąć? Okazuje się, że mimo iż każdy z nas mówi, to mowa mowie nie równa. 

Dlatego żeby zostać lektorem nie wystarczy mieć głos. Musi on jeszcze mieć to coś. Głos lektorów, nieważne czy to damskich, czy męskich, musi być oryginalny i przyjemny w odbiorze. Ponadto praca lektora wiąże się także z umiejętnościami aktorskimi. W końcu to właśnie głosem muszą przekazać wszelkie stany emocjonalne czy fizyczne. Bo twarz i mimika w tym przypadku użytku nie mają. Lektor musi posiadać również bezbłędną dykcję. Wiedzieć gdzie i jak akcentować oraz poprawnie modulować. 

Praca lektora wcale nie jest taka prosta, jakby się mogło wydawać. Nie zmienia to jednak faktu, że jest niezwykle ciekawa. Dlatego jeżeli usłyszałeś, że masz oryginalny głos lub dobrze się Ciebie słucha, to może warto rozważyć pracę w tym kierunku. 

Bank głosów lektorskich i zlecenia 

Każdy lektor ma swoje portfolio. Wiele osób, które marzyło o karierze lektora filmowego, zaczynało od podkładania głosu w reklamach. To właśnie w nich można dostać najwięcej zleceń. Jak ich szukać? Jednym ze sposobów jest dodanie się do baz głosów. Bank głosów lektorskich to miejsce, w którym zgromadzone są setki, a nawet tysiące różnych portfolio. Zanim dodasz się do baz musisz stworzyć demo swojego głosu. W tym celu warto posłuchać nagrań profesjonalistów, żeby zobaczyć, jak oni to robią. Dzięki temu możesz się zainspirować oraz wyciągnąć wnioski do swojego nagrania. 

Szykując portfolio warto skorzystać z profesjonalnego biura nagrań. Nie nagrywaj próbki dyktafonem z telefonu. Takie nagranie brzmi nieprofesjonalnie i małe szanse, że wyróżni się na tle innych. Pamiętaj, że w tej branży jest duża konkurencja i czekając na zlecenia musisz uzbroić się w cierpliwość. Najciężej jest złapać pierwsze zlecenie. Potem już będzie tylko łatwiej. 

Dodaj komentarz