Kebab na diecie – warto czy nie?

Kebab na diecie – warto czy nie?

Kebab to danie wywodzące się z Turcji. Po raz pierwszy zjedzono go kilkaset lat temu, było to po prostu grillowane mięso na patyku. Dziś kebab jest znacznie bardziej popularny, a także znacznie bardziej różnorodny. Jego podstawą może być nie tylko kurczak, ale także indyk czy wieprzowina. Poza tym kebaby zazwyczaj podaje się z warzywami, kapustą lub cebulą. Najpopularniejszym i najczęściej wybieranym przez Polaków jest kebab z kurczaka Kebab stał się tak popularny, że można go znaleźć niemal wszędzie. Oprócz znanych barów z kebabem można takie stoisko spotkać również w galerii handlowej, przy szkole czy na dworcu. Wiele osób sięga po kebana na lunch lub kolację, ponieważ jest szybki w przygotowaniu i niedrogi. Niestety często nie zastanawiamy się, ile ma kalorii i czy jest zdrowy.

Jak powstaje kebab?

Mięso z kebaba jest najpierw mielone (lub drobno posiekane), a następnie mieszane z przyprawami i mielonymi ziołami. Kebab w Polsce robi się najczęściej z mięsa kurczaka, które umieszcza się na szpikulcu z cebulą i przyprawami. Mięso doprawiane jest pieprzem, ziołami, czosnkiem i kurkumą, dzięki czemu jest niezwykle aromatyczne. Następnie przygotowane mięso umieszcza się na rożnie, gdzie obraca się aż do całkowitego upieczenia. Następnie mięso z kebaba kroi się ostrym nożem na cienkie kawałki, które następnie podaje się w bułce pita z cebulą, frytkami, surówką z kapusty oraz warzywami i różnymi sosami na przykład ketchupem czy majonezem.

Kebab – ile ma kalorii?

Kaloryczność kebaba zależy od rodzaju mięsa, z którego jest zrobiony oraz dodatków. Kebab jest daniem bardzo kalorycznym, co oznacza, że należy go spożywać ostrożnie. Jeśli lubimy dużo sosów, a także do tego zamawiamy frytki, to kaloryczność może drastycznie wzrosnąć. Kaloryczność jednego kebaba będzie zależeć między innymi. od jego wielkości oraz ulubionych dodatków. Kaloryczna zawartość kebaba bez pieczywa, sosów i frytek to około 600 kcal. Kebaby z kurczaka, jagnięciny lub cielęciny zawierają więcej kalorii niż ich wegetariańska wersja. Duża porcja mięsa z dużą ilością sosów i frytek może mieć nawet 1000 kcal. Najzdrowsze rodzaje kebabów to te wykonane z indyka i kurczaka zamiast czerwonego mięsa, takiego jak wołowina lub wieprzowina, ponieważ mają mniej tłuszczu i cholesterolu. Ważne jest, aby wiedzieć, że w restauracjach dostępne są różne rodzaje kebabów; niektóre mają więcej kalorii niż inne, więc najlepiej trzymać się tych, które zawierają mniej tłuszczu, takich jak kurczak czy indyk, podawany w bułce pita z sałatką.

Kebab na diecie – czy można go jeść?

Czy mogę zjeść kebab, jeśli chcę schudnąć? Tak, ale tylko wtedy, gdy Twoje dzienne spożycie kalorii jest wystarczająco duże, aby pokryć ten posiłek. Włączenie kebabu do diety raz na jakiś czas na przykład w postaci ‘cheat meal’ to doskonały sposób na dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości białka oraz oszukanie naszego organizmu a także psychiki. Pomoże nam nie rezygnować z treningu czy diety do samego końca, kiedy osiągniemy to, czego tak bardzo pragniemy! Najważniejszą rzeczą przy podejmowaniu decyzji o kebabie podczas odchudzania jest wybór odpowiedniego mięsa i unikanie tłustych sosów takich jak ketchup czy majonez. Kebab jest zdecydowanie dozwolony na diecie. Warto pamiętać, że esencją tego dania jest mięso, które dostarcza nam wysokiej jakości białka. Jeśli chcemy jeść zdrowo, powinniśmy wybierać chudsze rodzaje mięsa (na przykład. kurczak). Nie bez znaczenia jest też rodzaj pieczywa, który zamawiamy. Najlepszym rozwiązaniem byłby chleb razowy lub chleb pita, natomiast chleb z białej mąki niewiele nam pomoże.

Co sprawia, że kebab jest tak atrakcyjny ?

Przede wszystkim to bardzo wygodne jedzenie. Porcja jest zawsze na tyle duża, że po jej zjedzeniu czujesz się syty przez długi czas. Ponadto, jeśli chcesz mieć pewność, że jesz tylko zdrowe składniki, możesz wybrać określone nadzienia (mięso z kurczaka, warzywa) i poprosić, aby do posiłku nie dodawać sosów ani innych dodatków. W ten sposób będziesz mógł nie tylko kontrolować kaloryczność posiłku, ale także pozyskiwać niezbędne witaminy i minerały z warzyw. Kebab jest pełen składników odżywczych ale tak jak każdy inny posiłek należy go spożywać z umiarem i nie zbyt często jeśli jesteśmy na diecie. Składa się z różnych rodzajów mięsa, które są odpowiednio ugotowane na szpikulcu. Kebaby są dostępne w różnych rodzajach, w tym z kurczaka, cielęciny, wołowiny, wieprzowiny, jagnięciny. Wszystkie te mięsa dostarczają wysokiej jakości białka, a także zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, których nasz organizm potrzebuje do zdrowego funkcjonowania. Białka z mięsa są niezbędnymi składnikami, które pomagają w budowaniu tkanek mięśniowych i ich naprawie w przypadku kontuzji. Pomagają również w utrzymaniu zdrowych kości oraz regulują przemianę materii w organizmie. Oprócz wartości odżywczych mięsa i warzyw kebab zawiera również inne składniki odżywcze, takie jak żelazo, cynk i selen. Nie należy zapominać także o wyborze sprawdzonych miejsc gdzie serwowane są tylko wysokiej jakości produkty. Najlepiej zamówić kebaby ze świeżego mięsa, które zostało przygotowane tuż przed ich podaniem. Potrawy przyrządzone z sczerniałego kurczaka lub wieprzowiny, które zostały odgrzane, w ogóle nie są zalecane ze względu na to, że podczas smażenia czy gotowania wytwarzają czynniki rakotwórcze, a także szkodliwe bakterie.

Wegetariańska wersja kebabów

Wegetariańska wersja kebaba to świetny sposób na wprowadzenie do diety nieco większej ilości białka roślinnego. Taki kebab jest też dużo mniej kaloryczny niż standardowy. Ich podstawą są kotlety sojowe lub tofu posmarowane na patyczkach. Kebab wegetariański to doskonała propozycja dla wegan i wegetarian, którzy chcą zjeść coś smacznego na wynos bez używania produktów pochodzenia zwierzęcego. Jest pełen minerałów, zwłaszcza magnezu i żelaza, a także witamin z grupy B. Tofu ma zdolność wiązania cholesterolu i toksyn, które usuwa podczas procesu trawienia. Ponadto ten produkt znacznie zmniejsza ryzyko raka piersi i jest znacznie zdrowszy na diecie odchudzającej.

Rodzaje kebabów

Kebaby występują w różnych formach. Ta różnorodność wynika z różnych technik grillowania mięsa, różnych rodzajów mięsa i sposobów jego przyprawiania. Rodzaje kebabów to:

  • Szaszłyk – kostki mięsa, marynowane, a następnie grillowane na szaszłykach
  • Tikka – kawałki kurczaka, marynowane w przyprawach i jogurcie, a następnie grillowane
  • Chapli kebab – spłaszczone paszteciki mielone z wołowiny lub jagnięciny zmieszane z posiekaną cebulą, pomidorem i przyprawami.
  • Doner kebab – cienko pokrojone mięso gotowane w pionowej rożnie

Zrób własny dietetyczny kebab!

Jak konkretnie dokonać tej pysznej i niskokalorycznej magii? Zamiast mięsa mielonego użyj piersi z kurczaka lub indyka. Jest szczuplejsze, a to oznacza mniej kalorii. Ponadto gotuje się szybciej niż jagnięcina lub wołowina, więc Twoja praca jest zmniejszona o połowę. Wymień pitę na pełnoziarnisty placek lub tortillę, aby utrzymać węglowodany w ryzach. (Możesz również użyć jednego z tych okładów o niskiej zawartości węglowodanów, jeśli to twoja sprawa). Zamień sos na bazie majonezu na sosy jogurtowe, takie jak tzatziki lub skordalia. Są tak samo smaczne i znacznie lepsze dla Ciebie. Możesz nawet zrobić własne zamiast kupować w sklepie. Pozostaje tylko sałatka, ale nawet tutaj jest kilka sztuczek, aby wydobyć więcej z każdego kęsa. Zamiast sałaty spróbuj użyć kapusty, szpinaku lub jarmużu – mają więcej smaku, a także więcej składników odżywczych w przeliczeniu na kalorię!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.