Rowerzyści mogą legalnie podróżować po wszystkich rodzajach dróg publicznych z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Nie ma więc prawnych przeciwskazań do planowania swoich wycieczek przez drogi krajowe, a więc te oznaczone czerwonymi tablicami, które administrowane są przez centralny i państwowy organ – GDDKiA. Są one najczęściej drogami o podwyższonym standardzie i istotnym potencjalne transportowym – łączą ze sobą zazwyczaj większe miasta.
Drogi krajowe – odpowiednie dla rowerów?
Jak już wspomniano, prawnie nie ma przeciwskazań dla użytkowania dróg krajowych przez rowerzystów. W praktyce życia codziennego należy jednak rekomendowanie cyklistom dróg o niższym standardzie. Drogi krajowe są bowiem najczęściej stosunkowo często uczęszczane, a kierowcy rozwijają na nich większe prędkości – są to czynniki sprawiające, że jazda rowerem jest bardziej niebezpieczna. Dodatkowo, na drogach krajowych często uczęszczanych w obie strony, mogą tworzyć się zatory, a wręcz korki za pojedynczymi rowerzystami. Najważniejsze jest jednak to, że drogi krajowe są często wybierane przez kierowców samochodów ciężarowych, wyjątkowo niebezpiecznych dla rowerzystów. Rowerzysta, kiedy mija go tir, musi zachować szczególną ostrożność z powodu tworzącego się wówczas pędu powietrza sprzyjającemu utracie równowagi i wpadnięciu pod koła wielkiego pojazdu.
Porady rowerowe dotyczące dróg krajowych!
Drogi krajowe różnią się między sobą natężeniem ruchu – jedne się korkują, na innych (np. w województwie lubuskim) samochody pojawiają się sporadycznie. Warto wcześniej zrobić research dotyczący ruchu na konkretnej jezdni, aby później nie czuć się na niej niebezpiecznie. W przypadku, gdy możliwy jest objazd drogi krajowej mniej uczęszczanymi drogami wojewódzkimi lub gminnymi – warto wybrać te drugie. Przy niektórych drogach krajowych natrafić można na brukowane (rzadziej asfaltowe) ścieżki rowerowe – nie jest to jednak w polskich warunkach standard! Należy więc przed wyjazdem na nową trasę dokładnie sprawdzić czy na konkretnych odcinkach znajduje się ścieżka rowerowa czy nie. W sytuacjach kryzysowych rowerzystom pomocne mogą być umiejscowione po prawej stronie jezdni pasy awaryjne. Należy pamiętać jednak, że pas awaryjny na drogach krajowych nie jest ścieżką rowerową i jeżdżenie po nim nie jest żadnym standardem dobrego zachowania.